|
Schoolondersteuningsprofiel algemeen |
1. Naam en adres |
Basisschool De Oversteek |
Ambitie |
Basisschool de Oversteek zal de komende jaren uitgroeien naar een IKC. Alle partners zijn gesitueerd in de MFA d'n Hoender waar basisschool de Oversteek een onderdeel van is. |
2. Schoolinformatie |
Missie: Grip op resultaat, oog voor talent. |
3. Schoolkleur of typering |
De Oversteek werkt, handelt en denkt vanuit het concept “de Vreedzame School”. |
4. Specifieke kenmerken
|
Het gebouw is verdeeld in units. Er is een unit voor de groepen 1-2-3 beneden, vervolgens een unit voor de groepen 4-5-6 op de bovenverdieping in het midden van het gebouw en aan het einde (met een eigen ingang) de unit voor de groepen 7-8. |
Ambitie |
Het werken op unitniveau zal verder uitgediept worden en uitgebreid naar andere vakgebieden zoals automatiseren en begrijpend lezen. |
5. Aantal leerlingen/groepen |
Ca. 240 leerlingen, verdeeld over 10 groepen (in januari start er een instroomgroep). |
6. Samenwerking met ouders |
Het samenwerken met ouders wordt als belangrijk ervaren. De school betrekt ouders bij diverse activiteiten en groepsuitstapjes. Er is een oudervereniging en een medezeggenschapsraad. |
Ambitie |
De didactische ouderschap participatie meer vorm geven. |
|
Kwaliteitszorg |
7. Externe meting |
De Oversteek heeft het basisarrangement. Zie ook: www.onderwijsinspectie.nl. |
Ambitie |
De Oversteek blijft minimaal op dit basisarrangement waarbij elk onderdeel een voldoende scoort. |
8. Interne metingen |
|
Ambitie |
Een externe visitatie van een aantal directeuren kan helpen om de school verder te ontwikkelen. |
9. Opbrengsten |
|
Ambitie |
|
|
Basisondersteuning |
11. Onderwijsaanbod |
|
Ambitie |
|
12. Specialisme in het team |
|
13. Specialisme in de stichting |
|
14. Zorgroute |
Onze school werkt opbrengstgericht binnen de cyclus van handelingsgericht werken.
|
Ambitie |
Meer gebruik maken van verschillende ICT-middelen om doelen te realiseren. |
15. Onderwijs binnen de klas |
|
Ambitie |
De komende jaren zal er steeds meer onderwijs worden geboden op unitniveau. Hiermee worden leerlijnen steeds belangrijker. |
16. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften |
A.d.h.v. criteria worden de kinderen ingedeeld in drie aanpakken. Binnen aanpak 1 spreken we van intensief en intensief plus. Kinderen die vallen onder intensief plus zijn kinderen die ook besproken zijn/worden tijdens de leerlingbespreking. De school heeft ervaring met leerlingen die:
School en ouders trekken samen op, zie schoolgids communicatie met ouders blz. 17. De school beschikt over de volgende fysieke voorzieningen:
Wij bieden een zo breed mogelijk aanbod om te zorgen dat binnen het dorp Dreumel alle kinderen minimaal de basisondersteuning kunnen ontvangen. |
|
Extra ondersteuning |
17. Samenwerkingspartners lichte onderwijsondersteuning |
Vanuit het ondersteuningsplatform kunnen er passende arrangementen worden aangevraagd. Hiervoor wordt, in overleg met ouders, een groeidocument opgestart. Dit document moet door ouders worden ondertekend.
|
18. Samenwerkingspartners zorg |
Ouders en school hebben de mogelijkheid om gebruik te maken van:
|
|
Diepte ondersteuning |
19. Samenwerkingspartners zware onderwijsondersteuning |
Wanneer de school de ondersteuningsvraag niet meer kan beantwoorden met behulp van de basis- of extra ondersteuning en haar handelingsverlegenheid kan aantonen, wordt er door de school een beschikking bij de commissie van Toelaatbaarheid aangevraagd voor plaatsing in Speciaal (Ba)Onderwijs. |